Annonser från BloggPartner

vilken häst till vilken gren?

Gud vad jag börjar bli trött på alla diskussioner om vilka grenar olika raser är ämnade för!
 
Kan en nordsvensk eller islänning hoppa? Ska en brukshäst gå dressyr?  Det finns lika många åsikter om det ämne som det finns hästmänniskor, vilket är jäkligt många. Ja det är mer påfrestande för en stor tung häst att hoppa än vad det är för en nätt sporthäst, det kommer man inte undan, men att det ska vara strikt förbjudet att låta en brukshäst hoppa hinder eller gå hög dressyr, eller låta en fin sporthäst gå som skogsmulle är ju bara löjligt!
 
En häst är från början inte ens skapt för att ha någon på ryggen, det är människans påhitt! Därav har vi dock en skyldighet att ta hand om våra fyrbenta vänner på bästa sätt men att förbjuda en jättehäst att hoppa om den tycker det är kul är skrattretande! Men absolut att man ska vara mer försiktig än vad man kanske "behöver" vara med en lättare häst.  Sen får man som ryttare även vara noga med och uppmärksam på om sin häst tycker det är kul eller inte att utföra vissa grenar, men att någon ras inte skulle kunna är skitsnack tycker jag!
 
Det samma gäller travare, det finns de som tycker att de endast ska användas i trav, för det är det de är avlade för!? Say what? Jag vet och har sett ett flertal travar som gör ypperligt ifrån sig på dressyr eller hoppbanan, ska de inte få vara där då för att de inte är avlade för det? Haha, det är de dummaste jag hört!  Ta Hannas Flechen som exempel, han är travare och tränas och tävlas i hoppning, wow vilken häst säger jag bara! Ger man sig bara fanken i att man ska klara att skola om en "travhäst" så är jag till 99% säker att det går i alla fall. Men som jag skrev innan, man får vara uppmärksam på vad hästen säger!
 
Jag har även hört endel om de som har sina hästar som skogsmullar, jag tycker att de blir ganska påhoppade då och då just för att de har mullisar, men ensak som jag tycker är skrämmande är de som säger att man ska ta tillvara på sin hästs kvaliteér...! Vad tusan är det om? Ska man inte få ha sin häst som skogsmulle om man vill det? Måste man ut och tävla och träna för att man har en fin/dyr häst? Det är skrämmande att vissa faktiskt tycker så!  Jag tycker absolut att man ska få ha sin häst till det man vill om hästen också vill och klarar av det! 
 
Vad tycker du om detta? Får en travhäst bara användas till trav? Får islänningen bara användas inom islandsgrenar?
 
Åh titta en cirkushund, fast hon är ju labrador som ska användas till spår och jakt så hon kanske inte får göra konster?! ;)
 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Håller med! Jag har en travare så jag har fått höra!

Svar: Trist att det är som det är! Stå upp för dig och din häst!!
Rebecca

2012-12-15 @ 17:48:51
URL: http://ms.weride.se
Postat av: Emilia

Jag rider en travare och där jag står finns det ett par andra travare, typ 2 andra. Och det är typ travarna vs "de-som-äger-finaste-bästa-hästen-i-världen"-gänget vs de äldre ryttarna. Jag bryr mig inte för jag tycker "min" häst är bäst i världen, han kan minsann hoppa och gå på tygeln som vilken ridhäst som helst och i hästvärlden försöker alltid folk vara bättre än vad de är. Det är väldigt hemskt. Det känns nästan som rasism mot hästar typ? Kalla mig långsökt men att döma ett djur för att det är fel ras är minst lika hemskt.

Svar: Bra jobbat! Dock trist att det ska vara sån kamp mellan vilka som är bäst, stå upp för dig och låt ingen trycka ner varken ditt val eller din häst!! Tack för din kommentar!
Rebecca

2012-12-15 @ 18:22:05
URL: http://emiliahudatzky.blogspot.se
Postat av: Wilma & Emma

Hej! Just nu har vi Julens blogg på våran blogg, där man kan vinna en länk inför flera 100 läsare/dag, man kan vinna en gästbloggning och även ett hemligt pris. Skulle vara superkul om du var med ! :D http://ziro.blogg.se/2012/december/vi-presenterar-julens-blogg.html, Kram

2012-12-15 @ 19:29:43
URL: http://Ziro.blogg.se
Postat av: LinnJ

Bra inlägg, håller med :)

Svar: Tack! =)
Rebecca

2012-12-15 @ 23:10:39
URL: http://linnj.blogg.se
Postat av: lina

Kan hålla med dig men om

2012-12-16 @ 05:23:42
URL: http://caroliena.blogg.se
Postat av: lina

Dumma mobil.! Fortsättning men om man vill ha bättre förutsättningar i tex hoppning väljer man ofta inte en fd travare. Har inget emot rasen för alla hästar kan hoppa, gå dressyr osv men alla raser har olika förutsättningar och alla hästar har olika begåvning.

Svar: Absolut, så sant, men att det ska vara strikt förbjudet att ex hoppa en tung ras det är jju bara löjligt, Man får helt enkelt anpassa sig till hästen som individ och inte vad den är "avlad för" .-) Tack för din kommentar!
Rebecca

2012-12-16 @ 05:28:17
Postat av: Alex

Sjukt bra inlägg ! Får ofta höra att islandshätsar int kan hoppa osv. Men tycker bara det e strunt. Vad hästen vill göra beror ju helt på den själv int på vilken ras den är. Och alla raser har sina fördelar synd att det ska va kamp om viken ras som är bäst

Svar: Tack, kul att det uppskattas! Exakt, alla ha sina fördelar!
Rebecca

2012-12-16 @ 15:06:39
URL: http://whoiamgoingtobe.blogg.se
Postat av: Jennifer

Dumma påhitt! En häst är en häst. Den vet väl inte om ifall den är "värderad" till 10.000:- eller till 1 miljon. Den skiter nog också i om den har en märkvärdig pappa eller inte. Det är vad hästen tycker om att göra man som sagt ska lyssna till :)

2012-12-18 @ 22:45:43
URL: http://nozlihn.blogspot.com
Postat av: molly

Håller helt med dig!
Tycker travare är väldigt fina och skulle lätt tänka mig äga en omskolad travare! :)

2012-12-19 @ 18:09:26
URL: http://molllyr.blogg.se
Postat av: Anna

Jag har frågestund på min blogg, fråga gärna några frågor :) Den som frågar mest får en länk! :D
http://anna.weride.se/2013/01/08/fragestund/#respond

2013-01-08 @ 10:43:24
URL: http://www.anna.weride.se
Postat av: Lisa Brännström - Dressage By Lisa

Håller helt med dig! Visst att många hästar är framavlade för en viss gren, men det betyder inte att de inte kan gå en annan gren. Det kanske blir en liten tuffare väg dit, men vill man så kan man. Bara hästen fortfarande tycker det är roligt och klarar av det, som du skriver. Har själv en liten arab som jag tränar ganska hög dressyr med, håller på att träna piaff just nu. Varför skulle inte hon klara det bara för att hon är en arab? Bra inlägg! :)

Svar: Precis!! :-) Vad roligt att ni kommit så långt, önskar er all lycka till att det fortsätter på den vägen :)
Rebecca

2013-02-12 @ 19:29:10
URL: http://dressagebylisa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0