Annonser från BloggPartner

"klappdebatten"

Såhär ett par veckor senare så måste jag ju bara säga min åsikt om den där klappdebatten!
 
För det första så är jag en person som bryr mig betydligt mer om djur än vad jag gör om människor, jag hjälper ärligt talat hellre djur!  Men just den här debatten får mig att brista ut i asgarv!  Snälla, vad är det för påhitt haha...
 
Jag tror inte att en hästapålle skulle må dåligt eller tycka det vore jobbigt  att bli klappad med handflatan, inte en hund heller däremot. En häst har redan från födseln, de flesta i alla fall, blivit lärda att en sådan klapp eller en smekning är något positivt och därför kopplar de ihop det med något bra.  Hästar är väldigt duktiga på att visa om det är något de inte gillar eller något som de gillar, jag tror inte heller att de direkt skulle tycka att det gör ont, nog för att de är så pass känsliga att de kan känna en fluga som sitter på dom.
 
Jag har även sett några som jämfört hästar med människor vilket är helt absurt, att jämföra en häst på 500 kg med en människa på 60 kg och en häst som har 6 gånger mer fett på kroppen än en människa, prova att klappa på dig själv lika "hårt" som du klappar din häst så ska du få känna att det ine gör speciellt ont!
 
Hade en häst tyckt illa om klappningen så är jag 99% säker på att den på någotvis  hade visat det och då är det upp till ryttaren att vara så pass rutinerad att veta om hästen ogillar något. Då får man helt enkelt komma på en annan metod att ge hästen beröm. Något jag däremot kan tycka är lite vrickat är hur pass få det är som faktiskt berömmer sin häst med rösten,speciellt bland de högra tävlingsryttarna!! Inte alla!!
 
Hästar är väldigt duktiga på att lysssna på oss ryttare/hästmänniskor när vi pratar med dom och de lär sig förstå vilket tonläge man använder, till exempel, din häst bråkar i stallet, skrapar med hoven ex, det blir en jäkla skillnad på om du säger till den med en ljus, pipig och glad röst eller om du säger till den med en mörk bestämd röst! Djur överhuvudaget förstår mer än vad man kan tro!
 
För att återgå till klappgrejen så tycker jag  den är rätt löjlig, men vi alla tycker olika och har olika uppfattningar om saker och ting, och tur är väl det?! Eller vad säger ni?

Kommentarer
Postat av: tavlingsryttarinnor

Hej! Om du gillar hästhoppning så får du gärna kika in på vår blogg =) kram

2012-11-11 @ 20:14:17
URL: http://tavlingsryttarinnor.blogg.se
Postat av: Emelie

Super fin bild! :)

2012-11-12 @ 10:02:31
URL: http://emeliepalmen.blogg.se
Postat av: -

av min söta ponnys <3<3

2012-11-16 @ 23:53:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0