Annonser från BloggPartner

Leriga ben

Jag tänkte fortsätta disskutionen som många andra bloggare har eller har haft på sina bloggar, nämnligen vad man gör när hästen har leriga ben!

Den har varit mycket frågeställningar som vad som är rätt och fel och det jag har läst är varken rätt eller fel, vissa kan väl vara bättre eller sämre alternativ än andra!

Några alternativ jag har läst om vad vissa gör är bl.a

sköljer av benen och sedan borstar medans det är vått.
Borstar av benen när de torkat, dvs efter man ridit eller om det inte redan är torrt när man tari n sin häst
Ja det är lite svårt nu såhär att komma ihåg allt men ni förstår nog ;)

Jag kan ju skriva lite om hur Jag gör!
För det första har vi ganska lerfria hagar, iaf hos Pilgrim och Ronja, Hos Kiralyn är det lreigt inne i skogen och in/utgångarna. Det som dock är bra där är att det finns många utgångar, så man kan lätt välja en som är mindre lerig för att underlätta!

Men iaf, om hästen blivit lerig brukar jag :
Våt lera: Jag borstar av med en mjuk borste och torkar benen efter åt!
torr lera: borstar även här av med en mjuk borste och kollar sedan om det uppkommit något sår
!

Anledningen till att jag gör så är att jag ser hästens hud som människans! Lera är bra för huden men i rimliga mängder, dvs inte för mycket. Men lite skrubb kan behövas för att döda hudceller ska försvinna! Om sedan huden torkat ut för mycket på dom kan man alltid smörja in med någon fet salva tex helosan!

Om det är väldigt lerigt så sköljer jag även av benen först då det är bättre att göra det när leran är blöt eller torr eftersom det river mindre, säger ju sig själv!


Om man ska ha lindor eller benskydd måste man även vara noga både innan och efter så att där inte finns någon lera alls kvar som kan skava mot benet!

Man måste även vara noga med att se till så att hästen har så lite lera på benen som möjligt, därför är det alltid bra att minst en gång om dagen ta in sin häst och göra rent benen, dels för att förebygga mugg och att det inte är så skönt för hästen att gå med stelnad lera på benen hela dagen...

detta är ofta en grej många missförstår, ang hovskägget.. Denna meningen är tagen från agria:
Häststens hovskägg är till för att skydda karleden mot smuts och fukt. Vissa hästar har mycket hovskägg och har därför bättre skydd.
Många tror att det är tvärt om.. Visst kan man klippa men då är det mycket viktigare att Du själv håller koll på det!

Tips:

  • Håll karlederna rena.
  • Spola gärna av leriga ben.
  • Försök att hålla hagarna lerfria.
  • Spola av benen om hästen gått på saltat underlag.
  • Mocka minst en gång om dagen.
  • Kontrollera att hästen inte får skav av benskydd, till exempel boots.

  • Hur gör Du för att få bort lerar och varför?
    ex på hur det kan se ut!


    Peace


    Kommentarer
    Postat av: kajsa

    Jag är helt enkelt noga med att borsta bort det!

    Det är sällan jag stöter på våt lera, men när jag gör det borstar jag bara bort det och torkar.

    Hästarna har inte fått ett enda sår eller liknande :)

    2011-11-03 @ 20:03:33
    URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/
    Postat av: ebba<33

    hej ser att du gillar hästar jag gick på ridning förut men tröttnade på det :) fin blogg du har!!

    hur länge har du bloggat ?? kramis !! :)

    2011-11-03 @ 20:29:15
    URL: http://ebbabiebersweeti.blogg.se/
    Postat av: Anonym

    2011-11-04 @ 12:21:55
    Postat av: kajsa

    sv: japp, det gör jag :)

    2011-11-04 @ 15:22:13
    URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/
    Postat av: Ulrika Sandström

    Hej! Va gärna med i veckans blogg hos mig. Kom bara ihåg att läsa de enkla reglerna innan du kommenterar att du är med. Kramar!

    http://usandstrom.blogg.se/2011/november/tavling-veckans-blogg-endast-kommentarer-1.html

    2011-11-07 @ 12:41:50
    URL: http://usandstrom.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0