Annonser från BloggPartner

Piskor?

Här kommer ett litet åsiktsinlägg som jag läste om på min egen dayview  innan!

Nämnligen vad jag tycker om piskor...
Jag måste säga att jag står kvar vid min åsikt som jag hade för typ 2 år sedan

Enligt mig så är en piska till för att visa hästen, vägleda och ev för at få den att vakna till! Med det menar jag absolut inte att man ska piska hårt utan tillräckligt för att hästen ska bjuda å mer framåt sedan ska man ge eftergift eftersom man fick hästen att göra det man ville, skitsamma om hästen börjar trava , om man nu skrittar, eller om den saktar av igen efter några steg, för man fick fortfarande hästen att gå på framåt när man sa till den!

Det var en sak jag kom o tänka på när en tränare sa det till mig, hon sa att jag skulle nudda hästen med spöet, hästen började då trava när jag gjorde det och jag saktade av direkt! MEN då sa hon, låt honom trava, du ville att han skulle gå fortare och nu gör han det! Så jag lät honom trava några steg innan jag saktade av igen och berömde. Det är något jag är väldigt noga med, att just berömma, det spelar ingen roll om hästen gjort något stort eller litet, den gjorde det bra och då ska man berömma och ge eftergift!

Tillbaka till ämnet, när det gäller spö är det Tyvärr Väligt många som använder det som bestraffning! det är såna jag bara skulle vilja ta spöet ifrån och piska till dom i ansiktet!! En häst gör inte saker för att vara elak utan för att den inte förstår!

Därför använder jag endast spö som pekpinne och ev för att få den att vakna till lite! Det är dock inte ofta jag använder det, aldrig på Kiralyn ex, Ebbonie var jag tvungen att ha det för att inte bli hårde i skänkeln eftersom jag hade sporrar när jag red henne, både sporrar och spö ;/ Men tack vara det var jag inte tvungen att använda de mycket! :)

Hur är din syn på spö:n ?


Peace

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0