Annonser från BloggPartner

Benlindor

Jag tänkte skriva min åsikt om benlindor.

-för det första är jag Inte insatt hur benlindor "funkar" då jag sällan använder det!
Men som jag fått lära mig är att benlindor används främst för att ge värme och stöd till hästens ben, hästar Har känsliga ben och det är inget man kan komma undan, men man kan alltid hjälpa till på traven!

Det är väldigt många som använder benlindor inför ex en fotografering,det kan jag tycka är helt okej då det Är snyggt men lindor på! Och oftast pågår en fotografering inte i timmar och man gör heller inget större arbete = mindre påfrestningar på benen.

Tänkte skriva lite om när Jag tycker man kan använda benlindor och när man inte kan det (mina åsikter)

Jag tycker främst att man ska använda det vid, ex uppvärmning för att få igång cirkulationen i benen, mer värme, bättre cirkulation.
När en häst är eller har varit skadad kan man använda nattlindor eller när man skrittar ut för att benen inte ska bli kalla! Man bör dock vara försiktig med hur länge hästen har lindorna på sig, senerna måste också få vila och få chans att läka, om nu hästen varit skadad.

Jag tycker även att man kan använda de vid en fotografering om man vill att hästen ska se lite extra snygg ut, det är ju pricken över i:et ;)

Dock tycker jag Inte att man ska använda lindor bara för att, då hästen måste få vara häst, dvs ha så lite utrustning på sig som möjligt! Jag tycker att man ska ha ett skäl till att använda lindor! Man måste också vara noga på Hur man lindar, det kan lätt bli att man lindar förhårt och då blir det påfrestningar på senorna vilket kan leda till skada, och man får inte linda för löst så att de kan gå upp och hästen trampar på dom! Det har jag tyvärr varit med om, inte på min häst men en annan som red med lindor!

det finns ju också olika sorters lindor, fleece, elastiska, mm, det är jag inte heller så insatt i , men kan tänka mig att man bör rådfråga, om man inte är van, innan man köper ett par lindor, både för att det ska bli rätt för hästen, och blir det fel, kastar man ju pengarna i sjön om man inte har öppet köp!

Detta var ´några av mina tankar ang benlindor! Ni får gärna komma med egna åsikter! :)



Peace

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0