Annonser från BloggPartner

Ridgrenar

Detta är dock ett litet försenat inlägg menmen :)

Jag tänkte nu skriva lite om de olika ridgrenar, inte alla men vissa :) Allt som ´ni kommer läsa är Mina åsikter!

Hoppning:
 Jag har alltid varit en hoppfantast, jag tycker det är jättekul att hoppa själv och titta på det..  MEN Jag håller mig på låga nivåer, dvs det högsta jag har hoppat har legat runt 90 cm..
Även om jag tycker hoppning är jätteroligt, kan de verkligen gå förlångt, när hästen inte vill, eller känner att det blir förhögt, då får den ett piskrapp! Visst finns de dom hästarna som är "schysta" mot sin människa och hoppar i alla fall, men jag tror de flesta vet hur de kan sluta! Jag tycker verkligen inte att alla pengar i världen ( som det ofta handlar om på högre nivåer) är värda om man riskerar att bryta tilliten till sin häst för att man ex ska vara så snabb som möjligt osv.
Visst finns de dom , som i alla grenar, som gör det för att man själv och sin häst tycker det är KUL men jag tror inte att alla hästar tycker det är speciellt kul när den blir i stort sett tvingad till att hoppa 160 hinder, varför kan man inte hålla  sig till normala och naturliga höjder?

Dressyr:
Ja enda sedan jag varit liten har jag tyckt att dressyr är skittrist och det går långsamt, ingenting händer, men på senaste tiden har jag ändrat uppfattning endel, jag rider gärna dressyr själv, men jag tittar helst inte på det (a) när jag varit på ex gbg horse show har jag tittat på max 5 ekipage sen har jag gått till mässan.
Sedan har man sett endel hur inskoolning i dressyr gått till och tyvärr blir jag fruktansvärt avskräckt! Givetvis är det inte alla, men de finns ju dom som, bokstavligen tvingar ner sina hästar i form genom sågning o liknande! Därför håller jag mig till, ex dressyrmupparna haha, nä men jag gillar deras sätt att rida, där är det mjukt och följsamt!

Fälttävlan:
Detta är en av de grenar jag tycker minst om ! Visst , dressyren och hoppningen har jag samma åsikter om som ovanstående, men det är själva terrängen!! Hur i hela friden kan man utsätta sig själv och sin häst för den faran? Och även igen, det är på de högre höjderna som jag är helt emot!! De lägre har ju hinderhöjd som ett vält träd i skogen och det kan man ju hoppa! :) Men som sagt de är de högre höjderna jag inte klarar av!! Hindrena sitter FAST Hästen har ingen som helt chans att klara det om det petar det!! Då är det ett fall som gäller, eller skadade framben!
Usch säger jag bara!!

Trav/galopp:
De är dom jag tycker minst om!!
Om vi tar trav, det försigår mycket doping, hästar blir skadade hit och dit, de kan lätt bryta ett ben när det är så närgångna med de andra hästarna!!
Galopp: Vad tänkte den personen som uppfann den tävlingen ?
Ja vi slänger upp en pytteliten människa på en 600 kg häst och säger åt honomm/henne att piska hästen i mål! Visst där kommer bortförklaringen, " hästen har så mycket fett så  den känner knappt slaget" hahahahah keep on dreaming!!! skulle inte en häst känna slaget? varför springer den då som en galning? för att den tycker det är kul? haha skulle inte tro det!

Monté:
det är jag inte så insatt i men eftersom det är som trav fast utan sulky så behöver jag nog inte säga så mycket!

Voltigé
Jag har aldrig provat på det, men jag antar att det är den mest skonsamma grenen av dom alla egentligen, om man inte räknar med NH.
Det som krävs är att hästen har ett stabilt psyke, dvs den är lugnt, relativt pålitlig ( ingen är ju 100% sägs det) resten sköter människorna! Om det ska vara något negativt är det att hästen går med inspänningar! 
 
Det får vara allt! Är det någon gren ni vill att jag skriver om så säg till!









Peace

Kommentarer
Postat av: josefine

SV; Hihi, ja hon e söt hon! :)



Fin header du har :D

2011-10-30 @ 16:48:27
URL: http://fantasias.blogg.se/
Postat av: Frida

Hej, nu har jag börjat bloggat igen! Håll ett öga på bloggen för snart kommer nya roliga bloggtävlingar upp med fina priser!

Kram http://friidablomqvist.blogg.se

2011-10-30 @ 17:52:12
URL: http://friidablomqvist.blogg.se/
Postat av: josefine

SV; Jag lottar ut min förra design just nu, kika in här om du är intresserad: http://fantasias.blogg.se/2011/october/utlottning-av-min-gamla-blogdesign.html :)

2011-10-30 @ 18:41:45
URL: http://fantasias.blogg.se/
Postat av: ElinT

Nu har jag frågestund på min blogg, ställ jättegärna en fråga!:)

Skulle betyda mycket, kram<3

2011-10-30 @ 20:24:41
URL: http://elintaalasen.blogg.se/
Postat av: Nelly

Jag har en liten fråga angående att du tycker mest om hoppning. Har du tänkt på vilket enormt tryck på frambenen det blir? Och vart man än går in (bloggar) så står det att hästarna har haft senskada osv fast att det är ridhästar, så det är inte bara travhästar som blir skadade. Och det hände mycket sällan att en häst bryter benet i ett lopp :P Det är många fler benbrott i en hopp, galopp, färlttävlansbana än på travbanan.



2011-11-02 @ 13:12:12
URL: http://njidon.blogg.se/
Postat av: Nelly

sv; Förstår hur du menar. Men det där med att kusken bara skulle dra i tömmarna om hästen blir stressad eller något liknande stämmer inte, att bara ta tag och dra i tömmarna på en stressad häst som travar så fort KAN vara farligt det kan sluta med en häst som blir så stressad så de "svimmar" eller slår eller stegrar. Så en duktig kusk som vet vad den gör tar inte tag så hårt i tömmarna och riskerar sitt liv utan de brukat lungt och sansat ta ut hästen ur fältet och avbryta loppet..



Sen måste jag nog påstå att travhästarna har det bättre än ridhästarna. Eftersom inom det stora travet handlar det mycket om pengar det går inte komma ifrån, men köper man då en travhäst för 1,5milj inte behandlar man den då illa! Eftersom en häst som inte har det bra eller trivs i sitt stall och med skötare och kusk springer inte. Och om hästen inte springer då har man ju slängt 1,5milj + tränarkosnader (ca 15000-25000kr/mån) i sjön. Så själv klart går hästen på bästa fodret, bästa träningen, vet. besök regelbundet osv. Och så ser det äver ut när man kommer även till de mindre tränarna, de gör allt för sin häst helt enkelt.

Och självklart finns det de som missköter sina hästar, men travsporten är hårdare där än ridsporten, alla med tävlingshäst får besök var 3-5år av ST som kollar stall och hästar.



Vet en som var med om en dopingskandal för något år sen. Detta var i Norge och hästen vart 2a i norges största 4åringslopp. Han gick miste om 400 000 norska kr pga att dopingprovet sa att hästen hade fått i sig butta. När utredningen var klar kom det fram att dagen innan haden en ridhäst lånat boxen och hästen behandlades med butta..

Så det är inte alltid som det är medvetet att hästen blir dopad, så man ska inte dra alla under samma kam :)



Hoppas du förstår hur jag menar :)

2011-11-02 @ 22:27:47
URL: http://njidon.blogg.se/
Postat av: Nelly

sv;

Ja det är ju många som säljs billigt men själv skulle jag hellre sälja min travare för 4000kr än att slaakta den utan att ge den en andra chans som tex ridhäst. En travare kan göra den ryttaren som inte kan slänga ut 50 000kr på en ridhäst mycket lycklig. Och man lär sig mycket på att ta en travare.

Men oftast så säljs travare föratt de springer inte tillräckligt fort, de kanske gå 1.19 tider och har 60 000kr på kontot då räcker de inte till i loppen. eftersom hästarna utvecklas och då sänks tiderna.



Min klb.travare är 12år och startade i år, hon har gått 1.28 tider och har 75 000kr på sig. Hon räcker inte till eftersom det kommer 3åringar med 0kr så går 1.28 i sitt första lopp. Och då är det ingen idee att fortsätta lägga ut pengar eftersom det är sjuktdyrt synd eftersom hon har aldrig vart så fint i ordning som iår.

(dock kommer inte hon säljas utan skolas om till ridhäst nu och ska betäckas nästa år)



Ja det är kul och se hur andra som inte är inblandade i sporten ser på den :)

2011-11-03 @ 11:24:15
URL: http://njidon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0