Annonser från BloggPartner

Tvinga en häst?!

Det är mycket snack kring ponnyakuten jusst nu, ang träningsmetoder, speciellt när det kommer till ponnyn Musse som inte vill hoppa!

Ärligt talat blir jag nästintill förbannad när jag har sett hur de behandlar den stackars ponnyn, piskar och bankar på den för att få den att hoppa! Herr Zetterman som ska vara en proffesionell ryttare och tränare, hur tusan tänker han?
Jag tycker det är hel fel att tvninga en häst till saker som den inte vill, och att kalla hästen dum och bortskämd? Skärpning! det kan ligga så många orsaker till varför han inte vill hoppa! Har han ont? Tappat självförtroendet? Vill han helt enkelt inte? Man kommer komma till den gräns där man måste inse att alla hästar inte vill hoppa och då är det bara att acceptera det! Funkar det inte i verksamheten, då är de ju bara aatt sälja ponnyn eller låta honom slippa vara med på hoppning, svårare än så är det inte!

Mickey, som jag brukar rida, är inte heller den hoppgladaste! Han vågar helt enkelt inte och därför låter inte ridskolan  honom hoppa högre hinder.

När det gäller piskor så personligen avskyr jag att rida med spö om det inte är för att få en förlängd arm  i dressyren men det ända jag gör då är att peta till, absolut inte piska hästen! Som en annan bloggerska skrev : Hästar har också känslor!   Att piska den för att hoppa kommer inte hålla i längden! Accept and move on!

Det är brutalt och elakt att tvinga hästen till något den verkligen inte vill, man ser ju klart och tydligt på Musse att han inte vill, även avsnittet igår när han hoppade bana, inte tusan såg han glad ut i ögonen!

Nej, träning ska ske även på hästens villkor och det ska vara harmoniskt och trevligt, låt det ta tid!


Såhär såg det oftast ut när jag red Kiralyn i början, det såg verkligen förjävligt ut, men inte hade jag någon tanke på att tvninga ner henne iform, det tog tid innan vi kom dit. I slutet av vår resa såg det ut såhär:

Ganska stor skillnad, eller hur? det tog år!

Kommentarer
Postat av: julia

Fin blogg! :D

2012-04-09 @ 14:43:46
URL: http://juliaajohanssonlind.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0