Annonser från BloggPartner

sporrar

Igår var jag somsagt på skromberga ryttarförening och fotograferade ponnyhoppning, se bilder i inlägget under, och där fanns en grej som jag reagerade lite extra på!
 
Alla ekipage utom ungefär 3 (!!!! )Hade sporrar!  ( av 120 ekipage) Endel red på pessoabett, hade spö och sporrar, vad för signaler ger det om inte dubbla? Först vill de att hästen ska gå långsammare med hjälp av ett otroligt skarpt bett och sen använder de hjälpmedel för att hästen ska gå snabbare!?
 
Majoriteten av ryttarna hade en ålder på 7-12 år.  Såfort hästen var påväg att vägra eller gjorde de så körde ryttarna in sporrarna i sidan på ponnyn, DET gör mig mörkrädd!
 
när det gäller spöna så var de yngsta ryttarna bäst på att låta bli att använda det eller bara använda det när de verkligen behövde en förlängd skänkel.
 
Men är det verkligen så som det lärs ut nuförtiden? Att köra in sporrarna i sidan på ponnyn när något blir fel? Jag blir så ledsen och tycker så synd om den stackars ponnyn, för det var definitivt INTE mjukt...
 
Vad tycker ni om dethär ?

Kommentarer
Postat av: Therese Jensen

Att ha spö&sporrar och rida på ett skrapt bett är det inget fel på. Jag red min c-ponny på pelham med spö och sporrar hon var en stark ponny med myckeeet muskler och väldigt grov men hon behövde ändå farten och hjälpen för att hoppa. Så bara man använd

Svar: Aa okej, jo men då finns det ändå en anledning till det! :) det jag reagerade på var att när hästen var nära på att stanna så liksom tryckta ryttarna in sporrarna i sidorna på hästen och det såg verkligen inte trevligt ut så enligt mig användes det inte på rätt sätt, tyvärr, sen fanns de dom som red med sporrar och behärksade dom jättefint, så som du skriver i din andra kommentar så beror det ju hur man använder det, det ska inte vara som en bestraffning ! :) Och ja, ryttaren väljer ju själva, det kan säkertligen finnas en anledning som vi övriga inte har en aning om så man / jag kan inte uttala mig fullt ut heller eftersom jag inte vet :)
Tack för din kommentar :)
Rebecca

2012-08-06 @ 21:11:47
Postat av: Therese Jensen

Råka skicka innan jag va klar ;p
Men Ja bara man använder det på rätt sätt så är det inget fel på att ha det. Är dock emot pessoa bettet men Ja det är ju ryttarens val.

2012-08-06 @ 21:14:09
Postat av: Elin

Fin header du har!!

Svar: Tack!
Rebecca

2012-08-06 @ 21:16:18
URL: http://elinotitan.blogg.se
Postat av: Sandra

Håller med Therese :) det är hur man använder sig av hjälpmedlen som räknas

Svar: Så sant, dock såg det verkligen inte trevligt ut när de körde in sporrarna i sidorna på ponnyn efter din stannat..
Rebecca

2012-08-06 @ 21:43:24
Postat av: Anonym

Jag tycker inte det är okej! På min ena ponny har jag sporrar och spö på tävling, dock använder jag aldrig spöt, har det där mest bara om han skulle bli lite tveksam så lägger jag det på bogen lite försiktigt! Gillar inte när folk smäller till hästarna så det smäller till ordentligt :( på den andra ponnyn som jag hjälper till att få upp i klasserna hade jag pessoa på ibörjan men hatar att rida på det hästen får ingen eftergift över huvud taget så jag bytte till tredelat gummibett! Som hon hoppar som en gud på jag har sporrar men då för hon blir så tveksam ibland att man måste peta till henne! Men tycker verkligen synd om alla ponnys som blir ryckna i munnen sparkade i sidorna och slagna på baken! Inte okej bra att mer stilhoppning har börjat komma i lägre klasser!!!

Svar: Ja som några under skrivit så är det hur man använder sig av det,! men det är trist, tyvärr inget som jag kan göra något åt ;/Tack för din kommentar
Rebecca

2012-08-06 @ 21:45:38
URL: http://hoppfreaks.blogg.se
Postat av: Annie

Annie ska det stå inte anonym ;)

2012-08-06 @ 21:47:49
URL: http://hoppfreaks.blogg.se
Postat av: Anna

Helt sjukt när vissa hästar stannade på hinder, bara köttade sporrarna i sidorna... Trist när föräldrarna går på det spåret med... Men det var många dom red på pelham som gjorde det bra, mini-roffe tex ;)

2012-08-06 @ 21:49:28
Postat av: Anna ;D

Usch det låter inte bra! :(

Svar: Nej! ;/
Rebecca

2012-08-07 @ 21:11:16
URL: http://barbackaponny.blogg.se
Postat av: bakfickeryttarna

Vill du bli veckans blogg? kika då in hos oss. Alla som är med får en kommentar. Så passa på! Kram

http://bakfickeryttarna.blogg.se/2012/august/veckansblogg.html

Svar: Inga reklamkommentarer tack!!
Rebecca

2012-08-09 @ 23:26:56
URL: http://bakfickeryttarna.blogg.se
Postat av: Tussie

Jättefin blogg (: Allt bra?

Svar: Tack så mycket, jadå! :)
Rebecca

2012-08-10 @ 09:10:39
URL: http://londonryttaren.blogg.se
Postat av: fanny & filippa - Hästblogg

Jättefin blogg:) Jätte härlig design:) Hoppas du får en fortsatt bra dag:) Kika gärna in på vår och kommentera:)

kram

2012-08-10 @ 11:00:25
URL: http://syrrornaenstrom.blogg.se
Postat av: Elin ♥ - en bra blogg för dig♥

Finfin blogg, kollar du in min kanske? :D♥

2012-08-10 @ 14:01:41
URL: http://elinwwagenheim.blogg.se
Postat av: Elsa ♥

Har oxå sett detta, HEMSKT! Vad folk kan gör med sina ponnyer.. Blir så frustrerad! Vill ta med alla ponnysar hem och ge dem en kraaam! :3

En flicka på en hopptävling jag var på blev uteslutna pga vägringar + hon slog den med spöt 3ggr på rumpan när den inte hoppade & blev kallad till domaren. Men iallafall när hon hade gått ut från banan ställde hon sig lite bakom en kulle en bit bort från domartornet, körde in sporrarna det hårdaste hon kunde i sidorna på hästen och när den hoppade fram drog hon i tyglarna. Upprepade, upprepade.. JAG BLIR FÖRBANNAD! FY FAN!

Själv andvänder jag sporrar och spö på min ponny men hon är rätt seg + andvänder man det rätt och som hjälpmedel INTE bestraffning tycker jag det är helt OK. Dessutom ska man inte sätta på hästen ett pessoa spänt på starkaste läget för att sedan kunna kontrolera ponnyn -.- STACKARS PONNYER!

2012-08-11 @ 22:09:28
URL: http://stjernkvist.blogg.se/
Postat av: Evelina Blomqvist

Visst kan det se illa ut ibland, men jag tvivlar på att alla ponnyungar OBEFOGAT red med sin utvalda utrustning. Dessutom - att bara vända från ett hinder som hästar haft en olydnad på vore att orsaka enorma problem för framtiden, tycker du inte? Jag är inte för någon form av ponnyprylning, men jag ör för effektiv och modig ridning.

2012-09-25 @ 07:16:03
URL: http://epicevelina.blogg.se/
Postat av: Evelina Blomqvist

Dessutom, en stark häst kan vara så djävulskt okänslig - sporrar och starka bett går ofta hand i hand, det märker du när du kommer ut bland proffsen.

2012-09-25 @ 07:17:56
URL: http://epicevelina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0