Annonser från BloggPartner

Låt din häst vara häst

Igår läste jag ett inlägg hos lexx.blogg.se om att hon är väldigt försiktig med sin häst och vill inte låta den göra saker som hon tror att den skulle skada sig av! Ett jättebra inlägg var det verkligen! Och hennes mamma hade sagt någonting om att " då låter du alltså inte din häst visa vad han kan?" vilket r en bra fråga och mening.

Jag har funderat endel på det hela och det enda jag egentligen fick fram var att väldigt många, alldeles förmånga låter inte sina hästar vara hästar. Har du någonsin hört uttrycket : Låt barn vara barn sålänge de kan?
Det stämmer jäkligt bra in på hästar också, låt hästen var det den är, häst!

Hästar är flockdjur och det är byggda att klara av olika underlag och miljöer, hru tror ni annars de har kunnat springa ifrån rovdjur? Att klä på si häst massa utrustning för att den ska  gå i hagen tycker jag är absurt!
hästen ska klara av att gå i sin hage utan massa skydd annars är det nåt fel ! Visst sen finns det självklart undantag som med allt annat, om den är/varit skadad. Din häst kommer definitivt inte att bli starkare och säkrare på foten för att den har skydd!

Man måste lära sig att släppa taget och inte vara en hönsmamma på allt! Visst, sen har jag ingen egen häst att vara rädd om, men jag hade velat att min häst fick vara så naturlig som möjligt, speciellt när den ska gå i hagen och vara "fri" , stället där den ska få komma undan jobb och bara vara häst!

Jag tycker att man måste se till att lita på hästen instinkter och vad den är gjord för, den är inte gjord för ridning, den är inte gjrod för svårklass hoppning eller dressyr, men det är vi , vi människor som gjort den till de och då tycker jag att vi har en skyldighet att låta hästen vara när den inte ska "jobba för oss".
Om man nu är så rädd att hästen ska skada sig, se till att ha en säker hage, utan massa skit som kan gå illa till men låt samtidigt hästen få komma till sin naturliga miljö.

Tillbaka till lexx.blogg.se så var det som sagt ett mycket bra skrivet inlägg och hoppas att många för en tankeställare som hon själv sa att hon fick!

Det finns säkerligen tusentals som inte håller med mig i detta men vettni, i don't care...! Jag tänker på hästarna och dess naturliga sätt och miljö och inte det vi gjort dom till! ;)
Dom klarar mer än vi tror!

Kommentarer
Postat av: Joanna B

Superduper fin blogg verkligen, göra ett bloglovin byte? =)

_______________________



Har just nu en frågestund på min blogg! Blir superglad om du skickar in en liten fråga! =)



http://capirossin.blogg.se/2012/february/fragestund.html#comment



Tack på förhand!



/ Joanna - http://capirossin.blogg.se/

2012-02-19 @ 17:08:14
URL: http://capirossin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0