Annonser från BloggPartner

Ledarskapsövning

Som ni vet så höll jag på med lite ledarskapsövningar med Kislany för ett tag sedan. Jag har fått en frågan om jag inte kan berätta lite vad jag gör , hur jag gör och varför jag gör det, så jag tänkte . visst kan jag det! Så här kommer det!

Detta är en helt vanligt basic övning som jag tycker att alla borde göra lite då och då. Det hela går ut på att hästen ska följa den och vilja gå vid dig, den måste se upp vart du är någonstans och inte gå på dig, den ska kunna stanna vid dig om du stannar.

Hur gör jag då?
Jo jag brukar börja med att ha henne i grimskaft så att hon fattar vad det är jag vill att hon ska göra, men jag har det långt och jag drar inte i henne när jag ska svänga..!
Jag börjar att gå längs fyrkantspåret med hästen bredvid mig, snett bakom, sen provar jag att stanna och  så fort jag stannar så ska hästen stanna! Gör den inte det så drar jag lite i grimskaften bakåt så att hon får tryck på nosen och då flyttar sig bak, sen går jag igen när hon gjort som jag bett henne.

När jag stannat några gånger och hon förstår vad jag vill utan att behöva backa henne så börjar jag svänga,. om vi säger att jag går i vänster varv och när jag ska svänga mot mitten så svänger jag rakt och plötstligt och då måste hästen vara uppmärksam. När även det går som det ska så börjar vi göra samma sak i trav.

Jag brukar även träna på att hästen ska stå still även om jag backar ifrån henne, hon ska alltså inte följa efter mig om jag inte ber henne om det! och när jag inte ber henne så ska hon stå snällt och tålmodigt och vänta. När jag sen ska kalla in henne till mig så brukar jag sätta mig lite på huk och sedan säga kom eller hennes namn,

När man känner att man behärksar allt så kan man släppa hästen, tänkt på att allt handlar om tillit, hästen ka viljja vara  med dig, inte va tvingad för då kommer ingenting att fungera, varken från marken eller på ryggen, så förtroende är enormt viktigt och en grund i det hela!  Allt detta leder också till att man kan löslongera vilket är betydligt skonsammare än att longera i lina.

Brukar du göra ledarskapsövningar isåfall vad för nåt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0