Annonser från BloggPartner

Litet åsiktsinlägg

Ja som rubriken lyder så blir detta ett litet åsiktisinlägg. Och det kommer att handla om inte mindre än hjälptyglar!

Vad tycker jag om dem egentligen? Alltså, först och främst måste jag säga att jag nästan aldrig rider med de! Jag har gjort det några gånger på min förra ridskola och då var det endast gummitygel / halsförlängare och ingenting annat och av den orsaken har jag inte full koll på hur det olika hälptyglarna har för fuktion!

Men jag kan väl säga såhär: I en van ryttares händer, ska hästen inte komma till någon skada! MEN tyvärr finns de dom som rider med ex martingal eller brösta men har ingen som helst aning om varför ded gör det eller vilken fuktiion de skall fylla utan de rider med de för utseendets skull, vilken är hel fel eftersom hästen kommer till skada...!

Som ryttare tycker jag att man har en skyldighet att se till hästens bästa och inte göra saker som man inte vet hur eller varför! Självklart skall man få lära sig men då ska man ta hjälp av en kunnig och inte experimentera med olika hjälptyglar!  och som jag skrev i början, är det en van ryttare som rider med det så ska hästen inte fara illa utan hjälpas däremot med en ovan som skulle ridit med det utan koll skulle mer gjort skada än nytta!

Helst av allt hade jag velat att om man har problem men sin häst/ponny så skall man hitta ett sunt sätt att lösa det istället för att sätta på massa olika hjälptyglar. Det finns alltid en anledning till varför hästen går med huvudet rakt upp eller skjuter med ryggen , inte ta bettet osv, ta reda på varför istället för att tvinga hästen till att göra någonting den inte är bekväm med :)

Tyvärr är det många ridskolor som använder hjälptyglar som martingal eftersom där finns så blandade ryttare,nybörjare till rutinerade, man får se till att lösa poblemen på bästa sätt men se till så hästen inte far illa för att någon ikkekunnig sitter på ryggen! :)

Det var väl lite tankar kring det.

Vad tycker du om hjälptyglar?


Peace

Kommentarer
Postat av: Julia

måste fråga hur du menar med att en martingal skadar hästen...? Inte för att vara nedlåtande eller så men martingal klassas inte riktigt som "hjälptygel" heller. Hjälptygel är nämligen graman eller gummisnodd. :) men annars ett härligt inlägg o läsa :) undrar bara hur en martingal skadar :P

2012-01-29 @ 18:41:13
URL: http://rsjulia.blogg.se/
Postat av: Julia

sv okej va bra att du inte tog min kommentar så tyket ^^ det var inte mening! Nej asså martingal anses som hjälputrsutning mest, typ när hästen drar upp huvudet för mycket osv men vissa anser det är som en hjälptygel, lite från person till person. Men håller med om att det är för många som använder martingal utan att dom behöver det. :)

2012-01-29 @ 19:01:29
URL: http://rsjulia.blogg.se/
Postat av: kajsa

Jag använder inte hjälptyglar!

2012-01-30 @ 17:43:40
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/
Postat av: Erika

Martingal skadar knappast hästen, men däremot så finns det många com måste ha den för att kunna rida en tex, pigg/het ponny. Folk blir väldigt lätt beroende utav den tyvärr. Använder inga hjälptyglar, inte än. Kanske kommer använda gummisnodd när jag börjar longera om jag gör det, för att hjälpa hästen hitta formen och balansen. Funderat på att köpa en 5-punkts förbygel med martingal dock. Min häst blir spänd och okontaktbar på nya ställen, fram tills jag ridigt fram henne ordentligt iallfall. Kan vara bra att ha nu i början tänkte jag, tills hon kommer in i det hela med att "åka runt" till olika ställen. Martingalen är ju nästan alltid avtagbar på förbyglar/bröstor, vilket är bra. :) Något luddigt inlägg kanske, men jag är nyvaken :P

2012-01-31 @ 11:02:07
URL: http://erikastorbraten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0