Annonser från BloggPartner

Ridskolor

Ridskolor har varit är är ett ganska hett och känsligt ämne att prata om. Ridskolor överlag blir ofta smutskastade, då inte nåågon enstaka utan alla dras över en kam vilket inte är rättvist! Jag vet flera stycken som är jättebra , hästarna har det bra! Visst sen finns de dom där hästarna mår kasst, de rids HELT fel och alldeles förmycket, det får helt inte vara hästar!

Jag tänkte skriva lite om de ridskolor jag har gått på.

Vi börjar med den första jag gick på, nämnligen Marielund, Hästarna stod på stora boxar, dom gick inte många pass om dagen och dom hade väldigt stora hagar vilket är ett +. Ridskolan var relativt liten.

Jag red några år på Konga Ridcenter som också är en bra ridskola gällande hästarnas välmående. Dom får vara ute mycket och dom bytar inte häst så ofta vilket jag tycker är bra för att hästen ska trivas i verksamheten!
De gick ett par pass om dagen, men inte varje dag, även de har stora fina hagar, både gräs och grus.

Nu rider jag på Helsingbrogs ridskola, hfrk! Det är en stor ridanläggning med många hästar, tyvärr är deras hagar väldigt små med tanke på att det ligger inne i Helsingborg och de har inte så stor tillgång, de gör dock allt de kan för att utöka området! Hästarna kan gå 4-5 pass om dagen vilket kompenserar motionen när de inte får gå i hagen. Jag var väldigt anit mot dom innan eftersom hästarna inte fick vara ute så mycket, men min tränare fick mig att tänka andra tankar, hästarna får den motion dom behöver för att må bra! Hästarna är pigga och glada och de mår verkligen bra! Det finns strikta regler vilket gör att det inte blir något srping och flams i stallarna utan det är lugn och ro som gäller!

Sen finns det dom ridskolorna där hästarna har det något sämre, jag vill inte skriva namn för att hänga ut någon, men jag var på en för ett tag sedan där boxarna var väldigt små, faktiskt dom minsta jag sett!! Jag började fundera på om hästarna ens kunde vända sig där inne! Dom hade även små spiltor och 1 spilta var avdelad till hälften för där stod en shettis, liksom, behöver inte dom plats?  det var även väldigt smutsigt och saker lite här och där, några saker var sönder och då försökte dom reparera det själv med diverse saker.

Det jag vill komma fram till är att det finns så många olika ridskolor  att det är väldigt fel att dra alla över en kam när man säger att " ridskolor är dåliga, alla ridskolehästar mår kasst" osv. Ta reda på fakta innan du uttrycker dig!

Vad har du för upplevelse från ridskolor?`



Peace


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0