Annonser från BloggPartner

uppvärmning

Jag hänger på Carolines (internationalshowjumping) tråd ang uppvärmning innan träning/tävling.

Som hon skrev så är det väldigt många som inte värmer upp sina hästar tillräckligt länge. Det finns dom som har ett ridpass på 30 minuter och sedan är klara, men hur tusan har dom hunnit värma upp och skritta av?
Ja, säg det du!

Hur gör då jag som rider privatlektioner?
Jag betalar 350 kr för 30 minuter vilket är ganska dyrt tycker jag men väldigt lönsamt! Om ex min lektioon börjar kl 11 så är jag inne i ridhuset Senast kvart i, endast för att hinna rida fram hysat ordentligt. Sen beror det också på hur många som är i ridhuset samtidigt som jag, ibland är det 1 och ibland 6-7 stycken, jag försöker allt skritta i 10 minuter innan jag börjar jogga hästen och börja jobba den lit i form och mjuka upp den.

När jag sedan skrittar av så brukar det bli rätt länge för att vara på ridskola och eftersom jag oftast nästan är själv när lektionen är slut och det inte är lektion eftermig så kan jag ta den tid jag behöver, så runt 15-25 minuter, endast till avskrittning!
Jag tycker det är otroligt viktigt att hästen för ridas fram och skrittas av ordentligt! Risken för skador minskar betydligt om man rider ordentligt eller ej! Tänk dig själv om du ska ut och springa eller ha idrott i skolan, visst börjar du inte att köra hårt med en gång? Har du någongång provat är jag säker på att du fått ont någonstans och varit stel i början eller haft träningsvärk efteråt!

När jag rider privat och ska rida på banan skrittar jag alltid ut en bit innan jag börjar och det brukar bli ungefär 20 minuter fram och tillbaka, sen skrittar jag enstund på banan men börjar jobba hästen i form.

Hur gör du?

Peace

Kommentarer
Postat av: Olivia Josefsson

Hej väldigt fin blogg kolla gärna in min blogg och kommentera! :)

2012-01-03 @ 23:14:19
URL: http://hoppomarkarbete.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0