Annonser från BloggPartner

Kamerainställningar

Fick en förfrågan om jag kunde berätta vilka inställningar jag har på kameran när jag fotograferar hästar!
 
Kan ju börja med att allt beror på ljuset! Det allra bästa ljuset att fotografera i är, tro det eller ej, mitt på dagen när det är molnigt! Men eftersom jag gillar att experimentera så gillar jag att fota i solnedgångar/upp, det är betydligt svårare men när man får till det så kan bilderna bli fantastiska!
 
Och så att ni vet, jag är absolut inget proffs utan jag provar mig oftast fram och ser vad som funkar i olika situationer. Jag är rätt kass på det där med ISO-inställningarna, men eftersom jag har en kamera där det visas hur de olika funkitoerna är och hur bilden kommer bli så lär jag mig rätt snabbt!
 
När jag fotar hästhoppning så har jag oftast inställningen på "sport" och AF (automatisk fokus) Något som även också är viktigt är att följa med hästens rörelser,, och kanske även köra på 3 bilder /s Då får man till 99% perfekta bilder!
 
Att ha ett bra objektiv är också bland det viktigaste punkterna, Man kan ha en bra kamerna men kasst objektiv och bilderna blir sådär, och man kan ha en hyfsad kamera och ett superbra objektiv och bilderna blir perfekta!
 
Iso:n brukar jag ha runt 400 - 600 , då funkar de oftast men somsagt det beror på vädret, det gäller oftast att prova sig fram!
 
När jag kör manuellt så , har jag självklart manuell fokus ( MF)  och en lagom iso. Här är det ännu viktigare att följa med motivet med kameran och ex satt fokusen på ett hinder och följer hästen över!
 
Jag vet inte riktigt mer  vad jag kan berätta, somsagt jag lär mig fortfarande, och jag tänkte att jag kan skriva till varje "bildbomb" vilka inställningar jag haft, är det intressant? :)
 

Kommentarer
Postat av: Tilda

Va? Jag som trodde det var bäst och fota när det var soligt och så. Vad kul, då lärde jag mig något nytt. Skulle också vilja ha en system kamera, älskar och fota!

Svar: Du, det trodde jag också förut innan jag lärde mig att det inte var det! ;) Men får man till det så kan bilderna bli fantastiska i solen :) Bilderna blir ofta mörka när man fotar i sol, men det gäller somsagt att lära sig kameran och kamerans iställningar så kan man säkert fota i alla väder :)
Du får spara till en :) Ja det är superkul att fotografera :)
Rebecca

2012-07-06 @ 00:10:40
URL: http://tildazblogg.blogg.se
Postat av: Jennifer

Va duktig du är på att fotografera!

Svar: Tack så mycket, det värmer!
Rebecca

2012-07-06 @ 12:56:11
URL: http://produktnisse.blogspot.com
Postat av: Daniela

Har du fött upp Pilgrim? :)

2012-07-06 @ 16:41:44
URL: http://powerpony.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0