Annonser från BloggPartner

Avelsston

Avelsston- Vad är det som gör de till mindre "värda" än hingstar?
Varför står de sällan med i stammen som skrivs ut till försäljning?
Varför säljs de oftast väldigt billiga?
 
Dessa frågor började jag fundera på igår..! Hästnörd som jag är , är jag ute på hästnet, blocket och diverse salutsidor Dagligen och kollar på fina hästar. jag har inte direkt tänkt på detta ämne innan men det slog mig plötsligt hur ovärdiga allt för många avelsston verkar vara! Den meningen blev säkert helt knas men jag hoppas ni förstår!
 
Väldigt ofta ser man ett sto, de ger fina avkommor, har fin gång, säljs för 8000 kr!
Längre ner på sidan ser man en hingst, ger också fina avkommor, fin gång, säljs för 50 000!
 
Min fråga, varför? Varför är stona mindre värda än hingstarna? De har ju minst lika stor betydelse inom avel som pojkarna har! Utan sto, inget föl, så är det ju! Stona gör vad de kan , de är dräktiga, de föder och de uppfostrar!
Jag tycker absolut att de ska vara lika värda, världen är orättvis!
 
Tycker ni inte att detta speglar lite i hur människovärlden är? Män får högre lön än kvinnor? Har ofta ett "bättre" jobb osv.
 
Jag menar inte att klanka ner på någon nu men jag tycker det är skumt!
Ston är otroligt fina och avelsstona är guldvärda om vi ska ha några hästar! Varför inte då lyfta fram de mer? Och jag menar absolut inte att stona ska bli mer värda än hingstarna men den stora skillnaden som finns emellan tycker jag är knäpp.
 
Finns det någon som har ett bra svar på detta?
Vackraste! Jag hoppas att du har det bra!<3

Kommentarer
Postat av: Josefin

Anledning är helt enkelt att hingstar är mer eftertraktade.
Jag tror det beror på att fler hingstar vinner stora tävlingar. Dessutom är det smidigare för en hästägare att låta sin hingst betäcka ett sto än att låta sitt sto betäckas. Dom behöver inte ta hand om fölet och det är lätta pengar.

Svar: Tack för svaret :)
Rebecca

2012-06-29 @ 20:59:50
Postat av: Felicia

Jag håller med ovanstående. Avelsston är oftast bara just avelsston, fin exteriör och så, men det är oftast hingsten som bär på egenskaperna och kunskaperna. Man vill ju ha en framgångsrik hingst som ska betäcka ens sto.

Svar: Tack för svaret!! :)
Rebecca

2012-06-30 @ 19:00:56
Postat av: sandra

Du får ut mer föl på,en hingst än ett sto som högst kan få ett om året, hingsten kan få hundratals på ett år. Sen är vi fortfarande mer intresserade av hingsten än stoet. Även om det mer o mer tänks över hur stoets sida ser ut. Dessutom är ett avelssto oftast ett sto som har fått en gammal skada som inte kan ridas/tävlas mer. En hingst kostar dessutom mer o få som godkänd. Hoppas du förstår, ska du svara får du göradet till bloggen, :)

2012-07-01 @ 10:28:15
URL: http://sandraplate.blogg.se
Postat av: sandra

Jo, ofta är det utläkta skador som gör att tävlingssto blir avelsston, sen finns det dom som blir avelsston från början där man bara är intresserad av stoets linjer, inte prestation. Och som sagt, en hingst får du hursom mer föl från än ett sto. Stoet är lika viktigt som hingsten om man avlar på kvalitet. Men du kan inte tävla ett avelssto i den utsträckningen du kan med en avelshingst.

2012-07-01 @ 18:15:26
URL: http://sandraplate.blogg.se
Postat av: Elsa

Håller med! Folk stirrar sig blinda på att det ska vara så tjusiga hingstar i stammen, men det spelar ju ingen roll hur bra hingst du betäcker med om stoet inte är så fint. Men sen tror jag att anledningen till att avelston inte är lika värdefulla som hingstarna är att en hingst kan ju få flera hundra avkommor om året medans ett sto bara kan få en, max två föl om året och bara några stycken i livet. Medans en riktigt fin hingst kan ju ha fått maaaaassor av avkommor innan han dör. :)

Svar: Jo men så är det ju, tyvärr! Men, utan ett bra sto till en bra hingst får man inget bra föl :) Men det är synd att så himla många fina avelsston säljs för en billig peng till för att "de gjort sitt" eller liknande ;/
Rebecca

2012-07-07 @ 22:00:55
URL: http://ezzaaass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0