Annonser från BloggPartner

När är man redo...?

.... För en egen häst/ponny?
 
Personligen anser jag att allt förmånga föräldrar köper en ponny till sitt barn på 8-9 år! Ett barn i den åldern har varken tillräckligt med kunskap i ridning eller i  hästhantering. Även om föräldrarna kanske besitter kunskapen så tycker jag att det känns väldigt fel att köpa en ponny till dottern/sonen!
 
Plöstligt tröttnar barnet och vill inte längre rida och då står man där med en ponny man inte har "nytta" av och då ska man försöka sälja den. Nej, det tycker jag inte är schysst! Istället borde man hyra, ridskola, eller liknande innan!
 
Men när är man då redo? När har man tillräckligt med kunskap? Man blir självklart aldrig fullärd, det finns alltid någonting nytt som man kan lära sig. Men här kommer i alla fall mina åsikter!
 
Om man inte har föräldrar som är hästkunniga och som vet vad de ger sig in på så bör man ha ridit på ridskola i ex antal år innan, för där lär man sig bl.a att rida, vilket är enormt viktigt om man ska ha häst, ( ridhäst) annars kan det gå så fel för både hästen och ryttaren! Man lär sig även en hel del hästhantering bara där, hur man beter sig i ett stall!
Därefter eller samtidigt kan det vara bra att få vara medryttare/skötare för att få känna på hur det är utanför ridskoleväggare och få känna på verkligheten.
 
Klarar man av att ha hand om en häst några dagar i veckan som kan bli alla dagar i veckan? Vad kan man om sjukdomar? är man villig att lära sig? Känner man att "hästglöden" stannar kvar även om man är i stallet varje dag?
 
Om man gör det så tror jag att man kan vara redo, det är självfallet även upp till varje individ! Man ska känna sig redo och veta vad man ger sig in på, för gör man inte det tror jag att hästägandet kan bli mer jobbigt än roligt!
 
Och sedan är det också, man vet ju aldrig innan man provat, men för att det ska bli rättvist för alla inblandade så återigen, medryttare! Det är ett jättebra alternativ innan man köper sin häst/ponny!
 
Hur är det med mig själv, är jag redo eller är jag inte?
Hade jag haft möjligheten så skulle jag säga att jag är redo! Jag skulle veta vad jag gav mig in på, jag besitter kunskaperna i både ridning och hästhållning, i alla fall tillräckligt , + jag skulle be om hjälp om jag behöver!
Som första hästägare tycker jag att det är viktigt att man har någon man kan lita på runt sig som är duktig och som man akn be om hjälp!
 
Hur känner du?
 

Kommentarer
Postat av: FIA - TEAM EQUIPE

Bra inlägg! Jag håller både med och inte, faktiskt. Att ryttare som är runt 8-9 som faktiskt besitter en talang inom ridsporten tror jag är något att ta vara på, och tråkigt nog så är det mest optimala sättet att ha en egen ponny. Att ha en egen ponny ökar förutsättningarna för tävling enormt. Men jag håller med dig om att alla hästköp kanske inte är helt genomtänkta, barnet KAN faktiskt tröttna...

Själv hyrde jag en ponny från Sjöstjärnans ridläger en vinter för att känna på hur det var att ha häst varje dag. När hon åkt hem så satte jag mig ner och funderade, ville jag verkligen? Jag kom fram till att jag inte hade tid att vara så mycket i stallet, och tog en halvfoderhäst istället. Nu fyra år senare har jag köpt min första egna häst och ångrar mig inte en sekund, det är underbart att vara i stallet jämt!

// FIA - TEAM EQUIPE
www.teamequipe.blogg.se

Svar: Tack! Jo men det kan jag hålla med om, förutsättningarna blir ju betydligt bättre, det kommer man inte undan! Och om man fortsätter tycka det är kul med ridning och hr föräldrar som kan hästar så ärdet ju toppen :) men sen kan det ju också vara åt andra hållet vilket är mindre positivt. Jag önskar att jag hade haft förutsättningarna, kanske inte just då med vid 11-12 års ålderna men ikke :)
Kul att du har hittat din häst!! :)

Tack för din kommentar!
Rebecca

2012-06-24 @ 22:27:10
URL: http://www.teamequipe.blogg.se
Postat av: Sara

Fin blogg :D

Svar: Tack så mycket! :)
Rebecca

2012-06-26 @ 01:00:02
URL: http://tvaryttareenponny.blogg.se
Postat av: Emma - En satsande tävlingsryttare

hej riktigt frän och snygg design, bloglovinbyte ? :)

Svar: Tack så mycket!!! :) Jag gör tyvärr inte bloglovin-byten längre då det är på tok för många som lägger till och tar bort igen utan att säga till, efter någon dag, så tyvärr! Du får gärna följa min blogg om du tycker om den!
Rebecca

2012-06-26 @ 17:59:45
URL: http://vibymuppen.blogg.se
Postat av: molly

Håller med, men samtidigt tycker jag att väldigt många får alldeles för mycket hjälp av föräldrarna, det är dom som gör det tråkiga medan barnen bara rider...(jag menar att det blir sämre när man är typ 15 år och mamma fortfarande mockar boxen och smörjer ens läder) Eller ja, det är vad jag sett iallafall!

Svar: Absolut, är man tillräckligt gammal så bör man göra det mesta själv, tycker jag! Visst, alla kanske inte tycker det är kul att mocka varenda dag, men det är endel av de ansvar som medföljer när man har en häst så då är det bara att bita sig i tungan och göra det :) Men jag tror att vi tänker på samma vis!
Rebecca

2012-07-02 @ 20:49:52
URL: http://molllyr.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0