Annonser från BloggPartner

säkerhet

Häromdagen hittade jag denhär bloggen som skrivit om säkerheten bland hästar och hur mycket det slarvas, speciellt bland "privatryttarna"Denna texten var så bra så jag frågade om jag fick lov att låna texten för att visa den här  för er, vilket jag fick! Jag kommer dock inte att publicera hela utan några stycken, jag tycker absolut att ni ska ta och gå in på den bloggen och läsa resten!! Det är en riktigt tankeställare!

något som gör mig så =)(¤#&%R&%¤# förbannad, det är människor(oftast barn/ungdomar) som behandlar sina hästar som om de vore leksaker. Oftast handlar det om små hästar, typ shetlandsponnyer, som "ju är så små, så det är väl ingen fara?". Men tänk för att det kan det faktiskt vara!

Och oftast så handlar det om privatryttare som ju bestämmer själva över sin ponny. Och visst gör de det, men hur många tänker först och gör sen???

Och visst stämmer det! Vi som är förebilder, inte bara vuxna utan även ungdomar/tonåringar, präglar ju barnen som ser upp till oss. De vill ju göra det vi gör och (förhoppningsvis) bli som oss. Därför tycker jag att det är viktigt att vi som kan påverka faktiskt föregår med gott exempel när vi rör oss i stallet och hanterar hästar. detta är viktigast i ridskolemiljön, där hästarna ska ha så pass inrutade dagar och rutiner att de vet precis vad som gäller, men det är lika viktigt för oss med egen häst att visa att vi vet vad säkerhet innebär! Vi kan göra skillnad!

 Jag vill än en gång passa på att påpeka att Hästar är inga leksaker, oavsett det är en liten shettis på 90 cm i manken eller ett halvblod på 180 cm i manken. och alla hästar ska behandlas lika! Vill jag inte att unghingsten på 160 cm ska springa in från hagen så vill jag inte att den lilla söta ponnyn ska göra det heller. Är du konsekvent i din hästhantering så blir hästarna tryggare med dig som ledare, och riskerna minimeras. - men försvinner aldrig.

Det var endel av det tjejen skrivit , så gå in på bloggen och läs mer! Det är värt det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0