Annonser från BloggPartner

Att rida in en häst- del 1

Det finns så många faktoren som ska stämma  och man ska gå rätt till väga för att det ska bli rätt!
Jag, personligen, har aldrig ridit en en häst själv, men jag har hjälpt till och läst mycket och sett mycket filmer samt vi håller på med Pilgrim just nu.  Men jag tänkt berätta lite hur jag gör och skulle gjort om jag gjort det själv, vilket man givetvist inte borde göra, minst 2 st bör man vara, både för ens egen skull men även för hästens.

Grunderna är enormt viktigt som jag skrivit i ett annat inlägg, hästen måste kunna känna sig säker på vad som händer och säker i sig själv, annars kan det gå illa!

Innan man ens tänker tanken på att sätta sig på hästen så bör man naturligtvis se till så att den är sadel och träns van, den ska kunna bli påklädd utan konstigheter. Att longera och tömköra är ett bra sätt att förbereda hästen på vad som komma skall och göra den van vid att röra sig med utrustning.
Såsmåningom man man börja med den klassiska "hängningen" dvs att en person ligger över hästen rygg.

fortsättningföljer i del 2


Kommentarer
Postat av: Anonym

jätte fin design!

vad har du hittat på idag?

2012-03-28 @ 21:29:19
Postat av: moa

förra kommentaren var från mig!

2012-03-28 @ 21:29:31
URL: http://moamattiisson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0