Annonser från BloggPartner

fokus på framskrittning

som rubriken lyder kommer detta inlägget att handla om framskrittning. Det är någonting som jag själv märkt många inte lägger mycket fokus på. Jag kan berätta lite hur jag gör när jag skrittar fram. Jo jag anser att man bör skritta minst 15 minuter innan man börjar jobba hästen mer ordenligt och genomgående.
När jag rider privat i Helsingborg och har tid tex halv 11 så är jag i ridhuset kvart över 10 endast för att hinna skritta ordentligt innan det är min tur för träning. Skritten är väldigt viktigt för hästen, för att komma igång och få musklerna att börja jobba. Vi människor brukar värma upp genom att jogga , vilket jag kan tycka är fel, man bör börja med att gå ett par minuter innan vi joggar just för att musklerna ska hinna bli lite varma, samma gäller hästen, dock som de flesta förstår så är hästen betydligt större än människan vilket självklart betyder att den har större muskler vilket leder till att den behöver komma igång längre! Det räcker inte att man skrittar 5 minuter och sen travar man.

För att få den bästa uppvärmingen så kan man först skritta på långa tyglar i runt 5 minuter sedan börjar man jobba hästen fortfarande i skritt men man kan böja hästen till höger och till vänster, gå in på volten, fram-/bakdelsvändningar, öppna/sluta, dessa övningarna är någonting som lösgör hästen otroligt bra och du kommer snabbt känna hur mjuk och arbetsvillig hästen är ( med undantag ).

Det finns alldeles förmånga som skrittar några varv på banan och sen travar de som galningar och man kan se hur hästen flåsar och snubblar, just för att de inte fått värma upp ordentligt och bli mjuka. Har du tänkt på hur många som försöker dra sin häst ner i form?  Kan du tänka dig att det kan bero på att hästen inte är uppvärmd, stel? Det kan jag, jag vet själv hur stel jag blir och hur mycket jag snubblar om jag börjar springa med engång utan att ha värmt upp, den synen vill ni inte ha!

Jag kan med 99% säkerhet säga att du kommer få en mer harmonisk och arbetsvillig häst om du värmer upp tillräckligt och låter hästen ta sin tid, alla är vi olika och självklart är även hästarna det,  vissa behöver mer tid andra mindre, men personligen tycker jag att man ska skritta fram minst  15 minuter!

Är det fint väder? Varför inte gå en promenad med sin häst innan passet?

Hur gör du när du skrittar fram?


Kommentarer
Postat av: Jennifer

skrittar alltid fram i 10 min minst :)

2012-03-01 @ 17:36:32
URL: http://JNoz.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0