Annonser från BloggPartner

ridsporten i ett nörskal

Tyckte att rubriken passade ganska bra till det som detta inlägget kommer att handla om.
Som vi flesta vet så är ridsporten en rikemanssport , en jä*ligt dyr sport men som otroligt många är engagerade i! Det kostar alltifrån själva hästen till träningar, tävlingar och utrustning, Sen tillkommer det myckedt mer.

Nu vill jag inte dra alla över en kam för det finns undantag, men tyvärr är det pengarna som styr hela sporten, vem har råd med häst, vem har råd med tävling, vem har råd med bästa utrustningen, skulle kunna skriva hur många såna som helst , men det hade dragit ut förmycket på inlägget.

Människan är verkligen dum när det kommer till pengar, och inom ridningen så kommer det ofta till att det drabbar hästen. Tävlingsryttaren vill ha den bästa och helst den dyraste hästen tillsammans med den finaste märkesutrustningen, skogsmullen tar "första bästa" och går ut och lullar i skogen och så finns det kategorin allt-är-farligt-hästen-eller-jag-kan-skada-mig-låt-bli-att-rida ja jag vet inte riktigt hur jag ska förklara den "kategorin" på ett bra sätt. Men för att ta alla var för sig och sedan sammanställa det hela så börjar vi med tävlingrryttaren.

Här kommer den största posten när det gäller pengar, som jag tidigare skrev, man vill ha den bästa hästen, de bästa förutsättningarna, finast utrustning mm.
Vad är då det dåliga för hästarna? Jo från min synvinkel, så är det här de kommer i störst skymundan och endast är en maskin som ska dra in så mycket pengar som möjligt, det har ingen större betydelse om man råkar dra hästen i munnen eller spänner tränset lite förhårt för det finns alltid någon förklaring till varför. Sålänge hästen presterar som man vill så funkar det för sig själv.

skogsmullen då, här tänker ni säkert, skogsmullen? hästen är ju i stort sett fri!
Ja visst är den det, men här tycker jag mest att det handlar om utrustning, men det är nästan tvärtom mot tävlingsryttaren för här kan man rida med söndrigt träns eller en sadel som behöver gå i pension.
Men även här kan hästen komma till skada för hur praktiskt är det att rida med söndrig utrustning?
Och detta är inte någonting jag bara skriver utan jag har upplevt det själv, jag har sett det!

Och så är det den sista kategorin, de är de som är lite försiktiga eller rättare sagt för försiktiga, hästar är stora djur och kräver mycket men det finns många som är alldeles för mesiga eller hur man kan säga det, det som tar de säkra före det osäkra för att det kan hända något, och ja det kan hända saker, man kan skada sig men det är sånt man får räkna med när det kommer till djur, det gäller alla djur, liksom har man fiskar,  man kan trilla i vattnet och drunka när man tvättar akvariet menn det betyder inte att man ska låta bli att tvätta akvariet eller hur!

Egenligten skulle inlägget handla om pengar i ridsporten men ja som ni märkte så kom det in på lite annat också, och det jag ville komma fram till från början var att alldeles förmycket handla om pengar och status i ridsporten, och som sagt, det är en dyr hobby men varför skulle inte alla få samma förutsättningar för det? allt handlar oftast om de som har mest pengar och som kan göra som det vill utan att tänka på andra som kämpar och inte får allt serverat på silverfat. Det finns många talanger ute i världen som aldrig får visa sig för att man inte har råd!
Och när de gäller de som har råd så handlar de förmycket om pengar och förlite om hästen som i många fall inte håller så länge som den hade kunnat göra om man tänkt mer på den och inte att vinna den tävlingen eller köpa den sadeln.

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar och ni får gärna komma med kommentarer om vad ni tycker men då ska ni först tänka på att detta är så som jag tycker och hur jag upplever det!
Förövrigt är hästsporten den bästa sporten och hästar är bland de bästa djuren som finns, man kan ha enormt betydelsefulla och värdefulla tillfällen med de och jag önskar att fler kunde få uppleva det som vi hästmänniskor gör!


Kommentarer
Postat av: Daniela - Var gärna med och tävla om ett Glen Gordon pannband

Håller med!

JÄTTEBRA inlägg!



Var gärna med och tävla om ett Glen Gordon pannband:

http://upplandsryttarnas.blogg.se/2012/march/t-a-v-l-i-n-g.html#comment

2012-03-10 @ 19:44:51
URL: http://upplandsryttarnas.blogg.se/
Postat av: Okänd

Tänkte bara höra var du då står i det hela? om tävlingsryttare för det mesta ser hästar som maskiner (som jag håller med om till viss del) medans fritidsryttare inte bryr sig om hästens välbefinnande då de rider runt i trasig utrustning?

2012-03-12 @ 08:20:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0