Annonser från BloggPartner

Är alla hästar till salu?

Jag tror nog att många någongång har ställt sig denna frågan eller fått den. Och jag tänkte berätta min del av det hela, vad jag tycker.

Nu är jag en sån sann djurvän och har jag väl skaffat mig ett djur så blir jag fäst vid de och Kan inte lämna ifrån mej det! Det bara är så, så jag antar att ni redan nu kan tänka er vad jag tycker.
Ja, jag tycker inte att alla hästar är till salu, för rätt pris! Jag ser hästen som en familjemedlem och såna gör man sig inte av med om det inte finns riktiga skäl till det! Jag skulle inte tacka Ja till ett erbjudande för min bästavän och familjemedlem...

En häst är ingen vandringspokal som man skickar runder hit och dit för pengar, det är bara så... omänskligt!
Jag menar, vildhästar, de går i flock, en familj, och nog för att de flyttar på sig väldigt mycket, men de bytar ju inte flock för att någon tröttnat på de eller någon annan flock erbjuder de finare gräs på andra sidan?! ;)
nej, de blir hos sin familj. På samma sätt ser jag detta, att man erbjuder någon pengar iutbyte mot en häst utan att ägaren bett om det eller sagt att hon/han vill tycker inte jag är rätt. Behöver man sälja sin häst så lägger man ju ut en annons? det är ju inte direkt så att man står med en häst i stallet som man inte vill ha, har råd, eller tid ect och går och väntar på att någon ska komma och erbjuda ägaren pengar? Eller är jag helt ute och cyklar, är de så det går till nu? Njä, don't think so..

Det samma gäller min hund eller mina katter, aldrig i mitt liv att jag skulle göra mig av med dom inte ens om någon erbjöd mig ett miljonbelopp! Aldrig Aldrig Aldrig! Jag tycker att det är precis likadant med hästar även om de inte sover i din säng så finns den i familjen, den behöver omsorg och kärlek, någon som är beredd att ta hand om den och slåss för den. Inte någon som är villig att göra sig av med den för pengar!

Och jag ber även om ursäkt för ddetta, men jag förstår mig inte på de tävlingsryttare som säljer sin häst efter ett år eller två för de vill ha någon bättre och klättra i klasserna, jag tycker det är så okänsligt och det verkar itne som om de förstår att det är en levande varelse man har o göra med. menar absolut inte alla, så tro inte jag drar alla över en kam! Men nej, det förstår jag faktiskt inte! Jag kan tänka mig när man blivit för stor för sin ponny att man vill satsa på något större eller man vuxit ifrån varandra kunskapsmässigt och hästen inte alls har kapaciteten för att gå högre klasser. Men om man har en häst eller ponny som går FEI eller MSV och man vill byta ut den mot en annan häst/ponny man sätt som kanske inte rev de hindret som din häst eller som kanske gjorde bättre galoppombytningar, det förstår jag inte! Det var lite överdrivet men vill bara att ni ska förstå min tanke. Och jag vill inte visa något arg eller någonting sånt mot någon utan jag vill bara berätta hur jag tycker.

Så ja, Tack för att ni tog er tid att läsa detta! Du får gärna berätta hur du tycker och tänker.

En familjemedlem!<3

Kommentarer
Postat av: Jennifer

gud vilken fin blogg :)

va gärna med i veckansblogg :)

2012-05-17 @ 22:41:37
URL: http://jenniferuddh.blogg.se/
Postat av: Mikaela

jätte fin blogg!



Följa varandra via bloglovin? :)

2012-05-18 @ 10:37:02
URL: http://mikaelaliv.blogg.se/
Postat av: saga

Grym blogg! ♥

2012-05-18 @ 10:52:24
URL: http://saganilssons.blogg.se/
Postat av: l i s a l a l a r s s o n

Var med i utlottningen av en gratis header gjord av mig. Det enda du behöver göra är att skicka en kommentar med din bloggadress!



http://lisalalarsson.blogg.se/2012/may/tavlingsdags.html

2012-05-18 @ 12:15:04
URL: http://lisalalarsson.blogg.se/
Postat av: Julia Persson - JUMPNERDS

Hej!



Fin blogg.

Ska vi följa varandra via bloglovin? :)



ha de bra!



JUMPNERDS

2012-05-18 @ 17:17:13
URL: http://jumpnerds.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag vet inte riktigt. Jag skulle sälja min häst om jag fick ett mångmiljonbelopp, jag kände att personen ifråga älskade/skulle kunna älska skrället, ta hand om honom lika bra eller bättre. Då ser jag inte något fel med att sälja honom. Skulle han enbart ses som en "tävlingsmaskin" skulle jag inte sälja honom. Jag är lite kluven till det, men jag tror att hästägare i många fall inbillar sig att "ingen annan kan ta hand om min häst så bra som jag". Vilket är ren bullshit. Hästar anpassar och människor lika så. Det är mer en säkerhet att tänka så, en ursäkt.

2012-05-19 @ 21:55:41
URL: http://dressyrfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0