Annonser från BloggPartner

hästmänniskor- trångsynta?

Nu är vi tillbaka på ämnet ridgrenar eller snarare folket som utövar dom. Vi  har alla olika åsikter om vad som är rätt och fel men någonting som jag tror och hoppas på är att ingen av oss skulle någonsin göra något för att skada sin häst med flit! Däremot så behöver alla lära sig mer, man är aldrig fullärd. Det finns alltid någonting som man kan förbättra.
 
Om vi delar upp hästfolk i 2 kategorier.
 
Ridfolk och NH folk. Nu är detta ingen som någon ska ta personligt eller liknande utan bara en enkel kategorisering för att göra det så lätt som möjligt, jag kommer även att överdriva endel så ta det lite med en nypa salt!
 
Ridfolk: Alla som håller på med NH är konstiga. Hästen tycker att ridning och tävling är kul och alla kan sina hästar bäst!
 
NHfolk: Alla som rider, speciellt med bett och hjälptyglar är konstiga. Hästen tycker INTE att de är kul med ridning och tävling och alla kan sin häst bäst!
 
Jag personligen tycker att dessa två kategorierna borde blandas! Vi skulle kunna få den optimala hästhanteringen om vi inte skulle vara så trångsynta! Vi skulle kunna ta lärdom av varandra! Ingen är konstig för att man tycker annorlunda men man måste även våga acceptera att alla inte tycker samma MEN man behöver inte se ner på varandra. Om vi tar bett som exempel, något som jag förstått kan vara ett livligt diskussionämne.
 
En som inte använder tycker att det är djurplågeri att använda det och att de som använder de är djurplågare och inte vet vad de sysslar med. Ja det finns de som inte vet vad de sysslar med, de betslar upp för att hästen kanske blir lite stark eller bråkig istället för att ta reeda på varför så byter de till ett skarpare bett, men sen finns de dom, vilket jag tror det är en majoritet av, som vet vad de gör, de rådfrågar om de behöver hälp och som jag skrev innan, jag tror verkligen inte att någon skulle vilja skada sin häst med flit, det handlar mer om okunskap som alla måste vara beredda på att skaffa sig.
 
En som däremot använder bett kan tycka att de som inte gör det pga anledningen ovanför är konstiga. Varför? jo för at vi är trångsynta! Vi kan inte acceptera att alla gör olika, tycker olika, vi vet alla bäst!
 
Om vi nu hade lagt ihop alla våra kunskaper, diskuterat tillsammans, våga ta in vad någon annan säger och våga erkänna att man kanske haft fel, då tror jag inte att livliga diskussioner och bråk skulle förekomma.
 
Vi skulle haft en smashing hästhållning!!
 
Jag vill absolut inte dra alla över en kam även om det kan verka så men så är inte fallet! däremot är det såhär jag upplever det överlag, det behöver inte betyda att du upplever det så men jag gör!
Att jag skiver "vi"  och "alla" är för att göra det något enklare att förstå, en översikt! Jag vet mycket väl att det finns hur många som helst som är hur duktiga som helst oavsett vilken ridgren de utövar, de som inte är trångsynta eller liknande!! Så somsagt ta inte detta personligt!
 
Vad tycker du om detta? Ser du det på samma sätt som jag eller helt olikt?

Kommentarer
Postat av: Hanna Rönn

Hästmänniskor är speciella - nej men mer respekt för andras arbete behövs verkligen, samt mer kunskap - sen känner jag att lite "mind your own buisness" inte hade varit helt fel i alla lägen :) bra inlägg!

Svar: Helt rätt!!Tack! :-)
Rebecca

2012-11-11 @ 00:16:50
URL: http://thirtyeight.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0